تحلیلی بر نحوه توزیع تراکم جمعیتی در سطح شهری با بهره گیری از AHP

قسمتی از متن پایان نامه :

سیر تحول مسئله تراکم در یکصد سال اخیر

براساس تحقیقات به اقدام آمده، حدود تراکم جمعیتی شهرها در طول تاریخ افزایش شدیدی نداشته می باشد: شهر باستانی «اور» تراکمی حدود 6300 نفر در کیلومتر مربع یعنی تراکمی برابر شهر بروکسل معاصر داشته می باشد و تراکم شهر «بوگوتا» در کشور کلمبیا در سال 1670 میلادی برابر 230 نفر در کیلومتر مربع و مساوی با تراکم شهر «کلن» معاصر داشته می باشد. تراکم­های مسکونی برحسب نفر در کیلومتر مربع در دوران معاصر بسیار با یکدیگر متفاوت­اند.

به گونه مثال، تراکم­ها از 14600 نفر در پکن و 1300 نفر در مرکز توکیو و اوزاکا تا 9000 نفر در نیویوریک، 4000 نفر در لوس آنجلس و حتی 210 نفر در کیلومتر مربع در ناحیۀ کلان شهری دالاس، تفاوت دارد.

در بسیاری از کشورها نحوه بهره گیری از فضای شهری در قرن بیستم بشدت تغییر کرده می باشد. در بعضی از شهرها فضای مورد نیاز اتومبیل تقریباً یک سوم (= ) اراضی شهری و در بعضی نمونه­ها نظیرناحیۀ مرکزی لوس آنجلس حتی تا دو سوم (= ) را به خود اختصاص می­دهد. با این حال در شهرهای اروپایی که معمولاً بهمنزلۀ شهرهای با تراکم زیاد تلقی می­شوند. بیش از نیمی از سطح شهر به شکل­های مختلف فضاهای باز می­باشد. بیشتر تغییراتی که در نحوه استفادۀ از فضای شهری به وجود آمده به زیان محیط طبیعی، فرهنگی و اجتماعی شهرها بوده می باشد. بر روی فضاهای باز ساختمان احداث گردیده می باشد، محل خانه­ها، مغازه­ها و دفاتر هرچه بیشتر از یکدیگر فاصله گرفته و در نتیجه مصرف انرژی و زمان سفر را از یک مکان به مکان دیگر افزایش داده­اند.

در خلال قرن بیستم شهرها در کلیۀ جهات، به سمت خارج، به سمت بالا و حتی به سمت پایین، به شیوه­هایی که قبلاً سابقه نداشته می باشد گسترش پیدا کرده­اند. ساختار داخلی فعالیت­های درون شهر به صورت چشمگیری در طول زمان تغییر یافته می باشد. این تغییر در توسعه­های بی­رویه و کم تراکم نواحی کلانشهرها می­توان ملاحظه نمود. نواحی مزبور بشدت توسط تلفیقی از تمرکززدایی جمعیت و مکان­های کار، مقررات زونینگ مناطق درون شهری و اندازه فزایندۀ فضای اختصاص یافته به اتومبیل­ها تغییر یافته­اند.

تراکم جمعیتی در شهرها نیز تغییر یافته می باشد چشمگیرترین نمونۀ آن را می­توان در شهرهای آمریکای شمالی و استرالیا، یعنی در مکان­هایی که حومه نشینی­های بی­رویه و کم تراکم وجه مشخصۀ توسعۀ آنها در قرن بیستم بوده می باشد، جستجو نمود.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

در این پژوهش تراکم جمعیت در سطح محلات شهر کرمانشاه مورد مطالعه قرار می­گیرد و نتایج حاصل از تراکم جمعیت در سطح محلات با بهره گیری از روش AHP مورد ارزیابی و مقایسه قرار می­گیرد و در نهایت می­توان اهداف پژوهش را به تبیین ذیل اظهار نمود:

  • ارائه روش مطلوب توزیع تراکم جمعیت به مقصود رسیدن به تراکم بهینه در سطح شهر کرمانشاه.
  • ارائه یک مدل پیشنهادی براساس مدل AHP.
  • ارائه راهکار یا پیشنهادها.

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه

دسته بندی : پایان نامه ارشد